Jon's Paradis

af
C. F.  Garde



 

 

Da Jon Gislason fyldte 40, holdt han en stor fest i sit atelier. I dagene inden var han nødt til at rydde op i sit store lagerrum, for det var der, bordet skulle dækkes, og frem af virvaret dukkede nogle malerier, der skilte sig ud, naturalistiske sager, ganske fine og følsomme: Tidlige Jon-billeder. Jeg havde aldrig gættet, de var hans. Han havde malet dem, da han gik på akademiet. Som han siger: "Der måtte vi jo ikke bruge gult og rødt". Men i kunsten må man alt, når evnen slår til; og aldrig så snart var han færdig med akademiet og dets regler, før han med sand fryd fejrede friheden og kastede sig ud i orgier af rene farver. Blå, gule, grønne og røde lige fra tuberne. Vel brugte han også andre, okker, umbra og sort af kontrapunktisk nødvendighed, men heller ikke de blev blandet på paletten. Så kom de stormende ind i virkeligheden, hans mænd og kvinder, gule som selve solen, men sært kødelige alligevel. 

 

Sukkertoppen 86x156 cm.

Sukkertoppen 86x156 cm.

Sanselige i al deres skadesløse pragt, sande og genkendelige, selv om man aldrig havde set magen. Tøjlesløs fornøjelse over både motivet og selve det at male, en symbiose mellem det skabte og det at skabe. Han var vild før de vilde, en ekspressionist uden isme. Programmer og manifester interesserer ham ikke en døjt. Picasso sagde: "Jeg søger ikke, jeg finder.", Jon kunne sige det samme. Han maler løs, ekstatisk og drømmende og giver fanden i det vedtagne, selv sine egne vedtagelser, hvis de står i vejen for nye fund. De tidlige billeder viser, at han kender de klassiske mål, og måske var skolingen nødvendig, for at han kunne springe ud, som han gjorde. Kunstnerisk frihed kommer ikke af intet, den forudsætter, at man har gjort sig fri af noget. For ham forudsætter friheden også, at han forholder sig til noget. Hans billeder kan være nok så groteske, de bliver altid til i tæt samklang med det liv, han lever. På udstillingen her finder man badebilleder, for han er blevet vinterbader. Så må man bade nøgen, badebukser bliver alt for kolde. Og bortset fra den isnende fryd, som de fleste af os frivilligt afstår fra, boltrer han sig med den inspiration, han får af al denne nøgenhed, paradisisk trods kulden. Han er uskyldig og selvbevidst på samme tid. Keruberne må give op. Ham får de ikke smidt ud.

C. F.  Garde

 

73x244 cm.

73x244 cm.